ادب در آثار حکیم ترمذی
نویسندگان
چکیده
ادب با ریشه ای نامعلوم، در زبان عربی، نخست در شعر مخضرم و به ویژه در احادیث نبوی، به کار گرفته شد و به سرعت بر مفاهیمی بسیار گوناگون اطلاق گردید. آن بخش از ادب که اینک صوفیانه می خوانیم، از آغاز اسلام تا میانه های قرن دوم قمری، بیشتر ادب دینی بود، تا آنکه حسن بصری، ابراهیم ادهم و همنشینان او پایه های تصوف را در جهان اسلام استوار کردند و از سدۀ سوم قمری، ادب صوفیانه اندک اندک در آثار برخی مدون شد. مراد از ادب صوفیانه، ادبی است که آن را ادب رفتاری، آیینی و اجتماعی خوانده ایم. در آثار ترمذی، مانند آداب المریدین و غیر آن، کنش ومنش اجتماعی سالک و حالات معنوی او بحث می شود؛ درحالی که تفکیک میان آن ها همیشه آسان نیست. ترتیب و تنظیم سیر باطنی و سلوک صوفیانه، اگرچه در آثار وی اندک نیست، هنوز نظام مند و دسته بندی نشده است. از مسائل مهم در ادب صوفیانه نزد ترمذی، مراحل فریب خوردگی انسان و چگونگی انتقال از مقام شایستگی و پارسایی به حوزۀ لذایذ دنیوی است که به شیوه ای سخت زیبا، به تدریج و همراه با تحلیل های اجتماعی و روان شناختی بیان شده است. در آثاری چون المنهیات، آنچه باید کرد، از خلال آنچه نباید کرد، بیان شده است. در دیگر آثار، چون الریاضه و ادب النفس،سخن از آن است که نفس سرکش باید ادب آموزد و در کشاکش میان نفس و آدمی است که ترمذی به موضوع ادب رفتاری- دینی راه جسته است.
منابع مشابه
مروری تفصیلی بر آثار حدیثی حکیم ترمذی
حکیم ترمذی عالمی پرتألیف از ورارود در سدۀ سوم قمری است که پیش از ورود به زهد و عرفان، تحصیل در علوم سنتی را ازسر گذرانده بود. او که تبار به پدر و مادری محدث میبرد، فراگیری معارف حدیثی را از کودکی آغاز کرد و در این زمینه، مهارت فراوانی بهدست آورد. با آغاز مشرب عارفانه، حکیم ترمذی کوشید عرفان ذوقی و نوری خود را در حیطۀ علوم دینی تبیین کند؛ ازاینرو، تجارب و باورهای عرفانی خود را با مطالعات قبل...
متن کاملبازتاب نظریات عرفانی حکیم ترمذی در آثار ابنعربی
در این جستار، ضمن بیان دغدغههای مشترک حکیم ترمذی و ابنعربی حول مسائلی نظیر حکمت، ولایت، تأویل و منازل قرب، به دیدگاههایی که نخستین بار حکیم ترمذی مطرح نموده و ابنعربی برمبنای آنها نظریهپردازی کرده، اشاره شده است. مفاهیمی مانند منازله، مُلکالملک، عبودت و ختم ولایت در آثار حکیم ذکر شده و ابنعربی به شرح آنها پرداخته است. همچنین، طرح بحث از اجزای نبوت و تحدث برای ابنعربی زمینهساز پیدایش ا...
متن کاملمروری تفصیلی بر آثار حدیثی حکیم ترمذی
حکیم ترمذی عالمی پرتألیف از ورارود در سدۀ سوم قمری است که پیش از ورود به زهد و عرفان، تحصیل در علوم سنتی را ازسر گذرانده بود. او که تبار به پدر و مادری محدث می برد، فراگیری معارف حدیثی را از کودکی آغاز کرد و در این زمینه، مهارت فراوانی به دست آورد. با آغاز مشرب عارفانه، حکیم ترمذی کوشید عرفان ذوقی و نوری خود را در حیطۀ علوم دینی تبیین کند؛ ازاین رو، تجارب و باورهای عرفانی خود را با مطالعات قبلی...
متن کاملمعرفت نزد حکیم ترمذی
حکیم ترمذى (ف. ٢٨٥ق)، بهمثابۀ یک عالم و اندیشمند آگاه به زمان، در فرهنگ حاکم و علوم زمانۀ خود آسیبهایى را تشخیص داد و درصدد بود با نظریۀ خاص خود در معرفت، راهى براى رهایى ارائه کند. ترمذى این مسیر را، هم در جهت سلبى و نقد عالمان و علوم زمانه و هم در جهت ایجابى و مطرح کردن الگوى مطلوب و تمامعیار از معرفت، بهجد پى گرفت و پنج اثر را در موضوع علم و معرفت تألیف کرد. ترمذى در مقام نقد دعاوى م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
رودکی ( پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی )جلد ۱۷، شماره ۴۶، صفحات ۱-۱۵
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023